SUASAN RIANG DI HARI RAYA




Eh tgk tajuk pun da mcm tajuk lagu je nih????,,,,aah mmg pun!!! ,,,,salah satu lagu yg ku gemari mendengar nya ketika di hari raya.....x taw laa sape penyanyi die hehe,,,tapi motif lagu ni membawa kite bergumbira di lebaran ini,,,,knapa kne gumbira??? "boley main bunga api,,,,pakai baju baru,,,,dpt duit raya",,,,kate geng2 bas sekolah (bdak2 kecik),,,x pelaa,,,asalkn diorg taw gak nk gembira,,,

Kefahaman "kegumbiraan" dlm suasana 'idulfitri ini bnyak, diatas ramainya pendapat2 umat islam masa kini khususnya di Malaysia,,,,,tapi bagaimana hari kejayaan ini nak ade "zouk" nye,,,,justeru wajarlah kita mengambil langkah yg terbaik utk meraikan hari raya ini dan kegumbiraan kite utk hari raya ini,,,,senang kata kite tiru je langkah2 yg diambil oleh Junjungan kita Rasulullah Sallallah 'Alaihi Wassalam dan para2 Sahabat yg hebat,,,,MMG TERBAEKKK!!!!!!!!!!!!!!!


1. Hari raya adalah hari membesarkan Allah dan bersyukur atas

kurniaanNya. Kita bertakbir tanda kemenangan

, bukan tanda kesedihan. Irama takbir ala melayu agak sedih. Jika

kita dengar takbir yang dilaung di dunia Islam yang

lain, khususnya di dunia Arab, kita akan tahu irama takbir mereka

lebih bersemangat dan lebih mendekati perasaan

kemenangan. Firman Allah:

“..dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan),

dan supaya kamu membesarkan Allah

kerana mendapat petunjukNya, dan supaya kamu bersyukur”. (Surah al-

Baqarah: 185).


Ayat ini menjelaskan tentang kedatangan hari raya sebagai tanda

syukur atas nikmat kurniaan Allah. Maka kita

disuruh bertakbir membesarkan Allah pada hari raya. Ini semua

menzahirkan kejayaan dan kegembiraan.


2. Hari raya bukan hari menzahirkan suasana sedih, sebaliknya hari

raya menzahirkan suasana kekuatan,

kegembiraan dan perpaduan umat Islam. Kata Ummu Atiyyah r.aha:

“Rasulullah s.a.w memerintahkan kami (kaum wanita) keluar pada hari

raya fitri dan adha; termasuk para gadis,

wanita haid, anak dara sunti. Adapun mereka yang haid tidak

menunaikan solat tetapi menyertai kebaikan dan

seruan kaum muslimin” (Riwayat al-Bukhari).

Suasana sebegini menimbulkan perpaduan, kekuatan dan kegembiraan.

Wanita haid pun ke suruh untuk keluar ke

tempat solat, sekalipun bukan untuk solat tetapi untuk menyertai

suasana kemeriahan kaum muslimin.


3. Justeru itu, Nabi s.a.w bersolat di tempat lapang atau musolla

(tempat solat). Baginda tidak bersolat di masjid

baginda, sekalipun masjid Nabi sangat mulia. Ini bagi menzahirkan

suasana gembira dan menggambarkan kepada

masyarakat kekuatan umat Islam. Kata Abu Sa’id al-Khudri:


“Rasulullah s.a.w itu pada Hariraya Fitri dan Adha keluar ke

musolla. Perkara pertama yang dilakukannya adalah

solat” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).


Kata al-Hafizd Ibn Hajar al-‘Asqalani dalam Fath al-Bari:

“Musollah itu tempatnya diketahui di Madinah, di mana antaranya dan

masjid sejauh seribu hasta”.

Maka afdal solat di tempat lapang untuk lebih menzahir suasana

tersebut. Melainkan tempat lapang sukar didapati,

atau hujan atau memberikan kesusahan yang lain kepada orangramai.

Al-Imam al-Nawawi (wafat 676H) ketika

mensyarahkan hadis Nabi s.a.w bersolat di tempat lapang itu

menyebut:

“Hadis ini menjadi dalil untuk mereka yang berpendapat disunatkan

keluar bersolat hari raya di musolla. Ia lebih afdal

dari ditunaikan di masjid. Inilah amalan orangramai di pelbagai

negara. Adapun orang Mekah, mereka sejak dahulu

bersolat di masjid (al-Masjid al-Haram)”. (al-Nawawi, Syarh Sahih

Muslim, 6/483. Beirut: Dar al-Khair).


4. Betapa suasana kegembiraan digalakkan pada hari raya, maka Nabi

s.a.w mengizinkan atau menggalakkan

hiburan seperti nyanyian, pertunjukan dan sukaria yang lain selagi

tidak melanggar syariat. Dalam hadis daripada

isteri Rasulullah s.a.w Ummul Mukminin ‘Aishah r.aha:

bahawa pada hari raya Fitri atau Adha, Abu Bakr masuk ke rumahnya

(rumah ‘Aishah) dan Nabi s.a.w berada di

sisinya. Ketika itu ada dua orang gadis sedang menyanyi mengenai

kebanggaan Ansar pada Hari Bu‘ath

(peperangan antara Aus dan Khazraj). Abu Bakr berkata: “Suara

syaitan” (sebanyak dua kali). Nabi s.a.w bersabda:

“Biarkan mereka wahai Abu Bakr! Setiap kaum ada hari raya dan

sesungguh hari ini adalah hari raya kita” (Riwayat

al-Bukhari dan Muslim).


Dalam riwayat Muslim yang lain menyatakan mereka memukul gendang

sebagai alatan muzik iringan nyanyian

mereka. Banyak hadis lain menunjukkan keizinan atau galakan hiburan

pada hari-hari kegembiraan seperti hari raya,

hari perkahwinan dan seumpamanya. Maka, dendangan lagu hari raya

yang menimbulkan suasana kegembiraan

adalah digalakkan. Adapun lagu-lagu yang menimbulkan kesedihan ia

bertentangan dengan konsep hari raya dalam

Islam.

5. Kata Ummul Mukminin ‘Aishah r.ha:

“Pada hari raya orang Sudan membuat pertunjukan permainan perisai

dan lembing. Aku tidak pasti sama ada aku

yang meminta, atau baginda yang berkata: “Apakah engkau ingin

menontonnya?” Jawabku: “Ya”. Lalu baginda

menjadikan aku berada belakangnya, pipiku menyentuh pipinya sambil

baginda berkata: “Teruskan wahai Bani

Arfidah (orang-orang Sudan)”. Sehinggalah aku jemu. Kemudian

baginda berkata kepadaku: “Sudah cukupkah

(jemukah)?”. Jawabku: “Ya”. Kata baginda: “Kalau begitu, pergilah”.

(Riwayat al-Bukhari).

Hadis ini menunjukkan apa-apa pertunjukan, permainan atau gurau

senda yang tidak melanggar syariat adalah

digalakkan pada hari raya. Bukan satu kecacatan untuk orang yang

kuat agama menyertainya, kerana Nabi s.a.w

sendiri menonton pertunjukan pada hari raya.


6. Maka, jika berdasarkan kepada hadis-hadis di atas, hiburan kanak-

kanak atau dewasa pada hari raya seperti

permainan bunga api atau selainnya adalah tidak menyalahi syariat,

bahkan digalakkan jika dapat menimbulkan

kegembiraan. Begitu juga jamuan pada hari raya, duit raya, hadiah

raya dan apa sahaja yang boleh menimbulkan

suasana gembira. Namun kesemuanya hendaklah dipastikan dengan

kadarnya yang tidak melampaui hukum-hakam syarak.


7. Menziarahi kubur itu pada asalnya disunatkan pada bila-bila masa

bagi mengingatkan kita pada hari akhirat. Sabda

Nabi s.a.w:

“Aku dahulu melarang kamu menziarahi kubur, namun ziarahi sekarang

kerana ia boleh mengingatkan kamu pada

hari akhirat” (Riwayat Muslim).


Pada peringkat awal Nabi s.a.w melarang kerana bimbang kesan

jahiliah dahulu masih mempengaruhi masyarakat.

Apabila kefahaman Islam sudah kukuh, baginda mengizinkan kerana ia

membantu mengingatkan hari akhirat.

Ertinya, jika sesiapa yang apabila ke kubur akan terpengaruh dengan

amalan khurafat, maka mereka ia sepatutnya

mengelakkan diri dari menziarahi kubur. Jika ia menyebabkan

mengingatkan hari akhirat, maka ia digalakkan.


8. Walaupun menziarahi kubur itu pada asalnya sunat, namun baginda

Nabi s.a.w tidak pernah mengkhususkan

supaya diziarahi khubur pada hari raya. Perbuatan mengkhususkan

hari raya sebagai hari ziarah kubur tidak

bersumberkan dari ajaran Nabi s.a.w. Apatahlagi dengan pelbagai

upacara yang menyanggahi sunnah Nabi s.a.w

yang diadakan oleh sesetengah masyarakat di kubur pada hari raya.

Bahkan, jika kita melihat kepada konsep hari

raya yang diterangkan, maka perbuatan bersedihan di kubur adalah

menyanggahi tujuan hari raya.


9. Pada hariraya disunatkan mandi, berwangian, berpakaian cantik dan

berjumpa orang ramai. Dalam hadis Jabir r.a

berkata:

“Rasulullah pada hari raya mengambil jalan yang berbeza” (Riwayat

al-Bukhari).

Maksudnya, jalan pergi ke tempat dan pulang yang berbeza.

Kemungkinan antara hikmahnya untuk berjumpa orang

ramai. Maka, berjumpa orang ramai pada hari raya adalah digalakkan

dan itu patut menjadi tumpuan, bukan pergi

menemui yang telah meninggal dan bersedih di kubur.


10. Pertemuan pada hariraya bukan untuk mencurahkan airmata, tetapi

untuk mengucapkan ucapan kejayaan. Para

sahabah apabila bertemu pada hari raya mengucapkan TaqabbalaLlah

minna wa minka(semoga Allah menerima

amalan kami dan kamu)” (lihat: al-Albani, Tamam al-Minnah 354-356).

Ucapan-ucapan lain tidak salah selagi

mengandungi maksud yang baik dan bukan membawa kepada kesedihan dan

kedukaan.


11. Maka, jadikanlah hariraya sebagai hari kegembiraan dan

kesyukuran, bukan hari kesedihan.


~~~~~~(SAJE JE WAT JARAK2,,,,SENANG SKIT NK BACE KAN2.....OLEH ITU (DGN INI)~~~~~~~~~

SAYA MENGUCAPKAN SELAMAT HARI RAYA PD PEMBACA2 SEKELIAN

--TAQABBALALLAHU MINNA WA MINKUM----

Labels: edit post
0 Responses

Post a Comment

  • MASA ITU EMAS

    TARIKH HIJRIAH

    ALUNAN BAHASA


    --- تحلّم عن الادنين واستبق ودّهم

    --- ولن تستطيع الحام حتى تحلّما

    --- ونفسك اكرمها فانك ان تهن عليك

    --- فلن تلقى لها الدّهر مكرما

    : berlemah lembutlah dengan kaum kerabat

    : dan kekalkanlah kasih sayang kepada mereka

    : kau tidak akan mampu berlemah lembut sehinggalah kau berlatih berlemah lembut

    : dan dirimu muliakanlah, seandainya kau hina dirimu

    : maka kau tidak akan jumpa sesiapa yg akan muliakan dirimu

    Followers